loading...
عسل شاه انگبین
رضا بازدید : 39 پنجشنبه 20 تیر 1392 نظرات (0)
رنگ عسل اکالیپتوس: تیره
خواص دارویی : ضدمالاریا ، ضد امفولانزا ، ضدسرماخوردگی ، ضدبرونشیت
منطقه رویش : فسا، جهرم، جنگل کوثر
زمان برداشت عسل : از اوایل اردیبهشت تا نیمه خردادماه

اكاليپتوس با نام علمي Eucalyptus sppو نام انگليسي  Red Gum گياهي است از خانواده myrtaceae  از درختان عظيم وسريع الرشد اقيانوسيه كه به نقاط مختلف دنيا نيز انتشار يافته است و جنگل هاي وسيعي از آن در هند ومراكش ايجاد شده است . نام علمي جنس آن از دو واژه يوناني eu به معناي خوب و Kalypto  به معناي پنهان مشتق شده است . بيش از 500 گونه دارد. در حدود بيش از نيم قرن قبل به ايران وارد شده است . و در مناطق جنوب كشور كه محيط مناسبي براي آن بوده است كاشته شده واكنون درختان كهنسال آن در فارس ديده مي شود. در حدود سال‌هاي 1310 گونه هاي مختلفي از اكاليپتوس به ايران وارد شد و در شمال كشور كشت گرديد.
درختاني كه در شمال كاشته شدند هرچند سال يكبار بر اثر سرماي سخت از بين مي‌رفتند.
چند گونه آن كه در ايران كاشت شده است :
1-  گونه Eucalyptus camaldulensis و مترادف آن E.rostrata اين درخت در شمال ايران در اوايل مرداد شكوفه مي دهد وگلهاي آن ليمويي رنگ است وبذر آن در اوايل زمستان مي رسد در خوزستان كاشته مي شود. از اين درخت صمغي به نام كينوي استراليا گرفته مي شود. ضمنا در زراعت چوب مخصوصا در ايران مناسب است.
2-  گونه E.globulus labill اين درخت نيز حدود 50 سال قبل به ايران وارد شد و در شمال كاشته شد. مقاومت آن به سرما كم است . رشد آن در استراليا و تاسماني زياد و به 100 متر مي رسد اما در ايران به علت نامساعد بودن شرايط اقليمي زياد بلند نمي شود از اين گونه هم صمغ كينو گرفته مي شود.
3-  Eucalyptus microtheca اين گونه نيز دهها سال قبل به ايران وارد شد و در خوزستان و آبادان كاشته مي شود و در مقابل شوري خاك حساسيت كمتري نسبت به ساير  گونه ها نشان مي دهد.
4-  اخيراً گونه هاي ديگري نيزوارد شده و از نظر تطابق ، با شرايط اقليمي ايران در شمال تحت بررسي است كه يكي از اين گونه ها اكاليپتوس لثه آبي يا درخت تب استراليا است كه شناخته ترين گونه اكاليپتوس است كه مصرف پزشكي دارد . طول آن 230 پا و برگ هاي 12-4 اينچي سبز تند وبراق .
اگر چه اوكاليپتوس بومي اقيانوسيه است . و جنگل هاي وسيعي از آن در استراليا و تاسماني مي رويد اما به دليل داشتن نرمش اكولوژيكي نسبتا وسيع امروزه در اكثر نقاط دنيا ديده مي شود.
خواص درماني وموارد مصرف :
برگ اكاليپتوس كه تنها قسمت مورد استفاده گياه از نظر درماني است كه برگ هاي مسن مناسب ترند و قابض – تب بر ضد نزله وضدعفوني كننده دارد. از نظر قابض بودن هيچ وقت در مصارف داخلي مورد استفاده قرار نمي گيرد. و به عنوان ضدعفوني كننده است كه از آن در استعمال خارج استفاده مي شود. مصرف اوكاليپتوس درتب هاي نوبه ، باعث پيدايش بهبودي در بيمار مي شود. در رفع حالات نزله اي در برونشيت هاي ساده ويا عفوني كه با خروج اخلاط فراوان همراه است نتيجه مطلوب دارد. وجود و خاصيت توام قابض وضد ميكروبي كه آن باعث گرديده كه در بيماريهايي مختلف مجاري ادرار وبيماريهايي كه منشأ نزله دارد موثر باشد از اكاليپتوس به عنوان معرق در بيماري هاي جلدي مزمن – بندآورنده خون در خونريزي ها ونيرو دهنده سلسله اعصاب درموارد سرگيجه – سنكوپ و همچنين ضد تشنج ورفع اسهال هاي مقاوم استفاده به عمل مي آيد. در استعمال خارج به دليل داشتن اثر قابض وضد ميكروبي جويدن برگ آن در رفع درد لثه و دندانها و جوشانده آن به علت دارا بودن تانن فراوان به صورت لوسيون وپانسمان، در بهبود زخم ها وشستشوي حفره هاي چركين بدن مانند حفره گوش در مواقع عفوني شدن موثر است . اكاليپتوس اثر خلط آور ضد اسپاسم دارد و در تسكين علائم سرماخوردگي موثر است . براي درمان التهاب غشاي مخاطي وبخور آن به عنوان ضدعفوني كننده مجاري تنفسي كاربرد دارد نه تنها احتقان بيني را برطرف مي كند از تكثير ويروس سرماخوردگي جلوگيري مي نمايند. به دليل داشتن سنيئول باعث رفع لارنژيت والتهابات حلق وگلو مي شود. بسياري از باكتري ها وقارچها را از بين مي برد وقتي براي مصرف موضعي استفاده مي شود مي تواند دردهاي روماتيسمي را تسكين دهد به نظر مي رسد اثرات ضد ميكروبي آكاليپتوس روي باكتري هاي گرم مثبت بيشتر بوده مخصوص باسيلوس ساب تيلس وميكروكوكوس گلوتامبوس به آن حساسترند .
آزمايش هاي invitro نشان داده كه كورستين وهايبروزيد موجود در اكاليپتوس اثرات ضد ويروس آنفلوانزي تيپ A را دارد روغن آن اگر به طور مساوي با روغن زيتون مخلوط شود مرهم قرمز كننده پوست بدست مي آيد كه آن را براي تسكين روماتيسم روي مواضع مي مالند همچنين اين مرهم براي التيام سوختگي نيز مصرف مي شود از تنطور برگ خشك آن در موارد سل ريوي استفاده مي كنند. از جوشانده برگ هاي آن به عنوان حشره كش براي پراكندن حشرات استفاده كرده وريشه آن مسهل مي باشد. كرم كش وآنتي بيوتيك قوي است. از عصاره خالص آن مواد بي حس كننده ملايم موضعي ساخته مي شود همچنين براي برخي ناراحتي هاي پوستي واگزما ها كاربرد دارد. از اسانس جهت از بين بردن شپش بدن و لباس نيز استفاده مي شود.
عوارض و موارد منع مصرف :
تيمول موجود در اين فراورده ممكن است باعث تحريك غشا مخاطي شود. اثر كم كننده مقدار قند را در ادرار مبتلايان به مرض قند دارد.
مصرف آن درمسلولين بايد منحصر به مواردي باشد كه بيمار تب نداشته وفقط منظور تسهيل خروج اخلاط از سينه و رفع سرفه باشد. زيرا وجود اكاليپتول در اسانس باعث روان شدن اخلاط و سهولت خروج آن از سينه مي گردد.
دربيماران مبتلا به تب بالا – سرفه مداوم و خون ريزي دستگاه تنفس ممنوعيت مصرف وجود دارد. مصرف مقادير زياد وبي رويه آن باعث فلج دستگاه تنفس وپيدايش خفگي ومرگ مي شود. روغن آن نبايد به بيني وصورت كودكان زير دو سال ماليده شود. مي تواند اثرات دارويي داروهايي را كه براي درمان كمبود قند خون به كار مي رود را خنثي كند. همچنين مصرفي بي رويه آن باعث ايجاد ورم معده وروده سردرد تشنجات ورم كليه پيدايش خون در ادرار ، ضعيف شدن رفلكس ها وحركات تنفسي پائين آمدن فشار خون و درجه گرماي بدن مي گردد. در بعضي افراد تماس با برگ ها ايجاد كهير پوستي مي كند.



ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
عسل دارویی و شفابخش پارک ملی تندوره - کوه های هزار مسجد
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 16
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 23
  • بازدید ماه : 28
  • بازدید سال : 48
  • بازدید کلی : 3,813